Здається життя проходить повз
Почну про родину. Моя сімʼя живе дуже близько до дідуся і бабусі.
Не можу сказати, шо моя родина погана. Ну принаймні щодо мене. Я не пам’ятаю нічого поганого з раннього дитинства, щоб мені чогось не давали, не купували чи принижували. А от коли виросла, коли у підлітковому віці у мене почала зʼявлятися власна думка, то тоді все. Я почала все не так робити, не так думати, не так вдягатися, не так виглядати. Навіть зараз, коли я щось пропоную, то перше що мені кажуть це «Та воно так не буде хіба ти не бачиш», тобто навіть не даюсь можливості спробувати. Таке відчуття, що мої дід любить якось вивищуватися над іншими. Хоча вони в мене старші родичі добрі і люблячі (деякі), але оця їхня риса типу «я старша я ліпше знаю» мене просто вбиває. Найсмішніше це те, шо дід досі хоче контролювати моїх батьків, людей яким вже давно за 40. Одного разу, коли я навчалсь в іншому місті, моєму діду щось стукнуло в голову і він вирішив, що я з кимось займаюсь поганими речами і подзвонив до мене з претензією «ТИ ДЕ ТИ ЧОГО НЕ ДОМА», а я була якраз вдома і готувала їсти собі.. не розумію, чому йому такі думки приходять, якщо я ніколи нічого такого не робила. А якщо і робила то тоді що? Я доросла людина, маю мати сама відповідальність за свої вчинки. Ще у мого діда є пунктик, він привозить до мого дому якісь старі речі, металобрухт, тупо непотріб. Це жахливо, адже я обожнюю квіти і в мене все подвірʼя в них, він же привозить щось, не питає і кидає в клумбу, щоб в проходу не стояло. Кожного разу коли я чи хтось робить йому зауваження, він починає жахливо кричати матами, з такою ненавистю. Памʼятаю в років 12 він навіть посилав мене різними словами. Я не думаю, що з дитиною в 12 років можна так говорити, та з будь-ким. А спосіб вибачення з нього знаєте який? Гроші. Послав ввечері на*уй? Вранці дасть 500 гривень. Мені ті гроші осоружні, мені їх не хочеться. Я хочу поваги ДЛЯ ВСІХ в сімʼї, я не відчуваю себе особистістю, завжди нижче за нього, завжди приниження. Його голос в ці моменти сповнений такою ненавистю, такою агресією і це мене обурює ще більше. Як ти можеш так кричати до дітей, до онуків, до людей які є твоїм домом? Буває вечором приходжу до бабусі, ми спілкуємося, він це чує приходить і каже «тупеньке і дурненьке говорять». Я реально несвідомо думаю, що я про дурниці розмовляю. Мені треба кожен раз себе переконувати, що якщо мене щось цікавить і якщо я про це спілкуюся це не соромно і не дурне.

Відповіді психологів
Доповнення від автора питання ·
Найбільше мені шкода бабусю. Він кожного дня її обзиває, робить це щоб ніхто не чув, коли нікого нема. Але я часто приходжу, деколи він навіть не знає, що я є. Я ніколи не можу стриматися, щоб не захистити бабусю. Дуже мені її шкода, вона з ним з 15 років,не бачила життя по-суті, а зараз він не цінує, того що вона для нього робить і кожного дня принижує. В мене деколи страшна думка є, що ліпше щоб дід помер першим, аби бабуся трішки відпочила.
Я супер невпевнена в собі. Всі речі які я люблю засуджувалися ним. Я люблю читати, він мені казав раніше «ти хоч букви знаєш, професор?». Зробила пірсинг «стала ще краща чим була», вдягнула шорти і футболку «сказати мамі щоб купила тобі щось нормальне?», вступила в хороший університет на бюджет в інше місто? «Нікуди ти не поїдеш, ще мені за тебе переживати» (спойлер: я поїхала, але ненадовго, бо дистанційне, на жаль»
І це при тому що я не живу з ним в одному домі. Страшно уявити, шо було б якби ми жили разом.
У мене немає друзів, вже десь років 10. Одна моя подруга повелася зі мною не дуже. Хтось їй сказав, що я хочу її підставити, щоб вона отримала 2 з математики, а я навіть про таке і не думала. Більше того мені смішно аж стало. Вона сказала мені вибачатися перед нею, але я не розуміла за що? За брехню іншої однокласниці? Я щиро кажу, що взагалі нічого такого не хотіла. Потім та однокласниця почала мене булити. То я жирна, то я страшна, то кросівки в мене «кончені». Ну власне, я тоді реально стала думати, що зі мною щось не так. Почала вдягати чорний широкий одяг, хоча тільки зараз розумію, що зайвої ваги у мене не було. Зараз у мене така ситуація: дивлюсь в дзеркало ніби мені все подобається, потім згадую за інших дівчат і вже здаюся собі неможливою потворою. Знову ж таки, зараз я розумію, що це стандарти краси і нічого вони не варті без особистості всередині. Але як знати чи я маю ту особистість? Через свої величезні комплекси, я ніколи не беру ініціативу у діалогах з незнайомцями. Так за 4 роки в університеті я не знайшла друзів. Можливо, ситуація була б іншою, якби навчання було очне всі ці роки, а не 3 роки онлайн і 1 рік такий ніяковий очно. Тоді всі встигли вже поділитися на групки і я стала аутсайдером, пропустила цей момент.
Далі про хлопців.
Знову ж таки через комплекси я не вірю що можу комусь сподобатись. У мене загалом було 4 хлопці які мені казали про це. Але перші 3 однокласники, і перед тим як сказати це, двоє мене обзивали, кидалися сміттям, кидали мʼячі в голову. З іншим я онлайн познайомилася. Ми спілкувалися 6 місяців і перші 3 місяці все було підозріло ідеально, дуже підозріло, бо я навіть тоді про це подумала. Мені було трішки самотньо і я вирішила чому б не продовжувати? Виявилося, що той хлопець брехав, коли казав що в нас цінності однакові й погляди на життя. Потім в кінці обізвав мене дебілкою і толерашкою, тому що я сказали, щоб не надсилав мені расистські тіктоки. Власне потім я його заблокувала і реально була щаслива від цього. Зараз же коли я думаю про спілкування з хлопцем якимось, мене зразу занурює у ту саму атмосферу, коли я спілкувалася з тим брехуном. Типу якась маленька тривожність і відчуття приреченості, неприємно. І я реально переживаю щоб з іншими такого не було, щоб я не тягла навіть сама підсвідомо оці відчуття з собою. Чи можна щось з цього зробити? Щоб якось змінити своє ставлення до спілкування з хлопцями? Бо у мене відчуття досить довго вже, що нормальні на мене і уваги не звернуть, бо я не достатньо гарна і відкрита, а отаким ненормальним ніби такого і треба, щоб була тиха, не скаржилася і терпіла. А я не хочу так, я хочу щоб добре було.
З чого можна почати мені розгрібати це все? Як змінити своє ставлення до себе, щоб прийти в новий колектив і не тягнути ту 15-річну мене, яку ображали в школі, як позбутися цього взагалі, якщо можливо?
І ще одне. Коли я роблю шось сама, то у мене зʼявляється відчуття неправильності. Ніби я роблю щось дитяче і не важливе. Так само боюсь може бути і з психологом, тому що 4 роки тому я пробувала, але це було максимально некомфортно і хотілося якнайшвидше вийти з кабінету.
Добрый день. Це дуже болісне і, на жаль, поширене питання в родинах.Приниження це форма агресії. Агресія і токсичність часто йдуть від відчуття внутрішнього болю, незадоволення собою. Люди, які вдаються до знецінення чи крику, зазвичай самі переживають страх втратити значущість, авторитет, відчути себе "непотрібними". Це їхній спосіб тримати світ під контролем. Але проблема в тому, що цей спосіб руйнує зв'язки замість того, щоб їх будувати.
Якщо вас не визнають як дорослу людину це не означає, що ви нею не є. Це означає, що інші досі хочуть вас бачити зручною.
Важливо навчатися асертивности. Це не агресія у відповідь, а спокійне, впевнене позначення меж: "Мені це неприємно", "Я прошу не коментувати мої дії", "Я не буду брати участь у цій розмові". Це краще пропрацьовувати разом із психологом.
Але я б порадила вам замислитися , а навіщо взагалі реагувати й витрачати свої нерви? Ви не психотерапевт і не зобов’язані все це вислуховувати.
З приводу другой части, ви вже зробили головне, визнали, що невпевненість і біль минулого впливають на вас досі.
Я пропоную не копатися в минулому, а навпаки дивитися на теперішнє. И працювати з думками "я не така", "я не зможу" .
Для початку можна почитати про самооцінку чи подивитись лекції, але я дуже раджу звернутись до психолога, з яким буде безпечно. Навіть якщо колись досвід був невдалий це не кінець. Просто тоді не була ваша людина.
Доброго дня!
цитата:
З чого можна почати мені розгрібати це все?
Цікаве та актуальне питання, нічого додати. От якби ви були своїм психологом, з чого б ви почали? З усвідомлення себе? З розборок з дідесем, який і досі займає забагато місця у вашій свідомомості? З накопичення ресурсу, аби зустрітись з болісними переживаннями? З чого...?
цитата:
Як змінити своє ставлення до себе, щоб прийти в новий колектив і не тягнути ту 15-річну мене, яку ображали в школі, як позбутися цього взагалі, якщо можливо?
Апріорі - попрацювати над тим, аби прийняти себе без усих застережень(!)
цитата:
І ще одне. Коли я роблю шось сама, то у мене зʼявляється відчуття неправильності.
Щодо цього. У співпраці з психологом дослідити, яка частина вас виголошує тези про "неправильність". Скоріше за все, це інтеріорізована частина образу дідуся, яка "поселися" всередині вас внаслідок тривалого контактування. З нею потрібен діалог і визначення її ролі настільки, аби вона в подальшому допомогала, а не пригнічувала(!)
цитата:
Так само боюсь може бути і з психологом, тому що 4 роки тому я пробувала, але це було максимально некомфортно і хотілося якнайшвидше вийти з кабінету.
Цікавий і водночас проявляючий момент. Якщо поринути в події 4-річної давнини, що можете пригадати відносно того, чим викликаний був дискомфорт? З чим ви стикнулись і впливу чого не змогли тоді витримати?
Відредаговано автором 29-06-2025 16:28:25
Доброго дня! 👋
Ваша історія сильна і щира. Ви пережили емоційне насильство — системне приниження, контроль, газлайтинг — яке зруйнувало можливість бути собою. Замість провини вам нав’язували почуття меншовартості; «подарунки» після образ — це маніпуляція, не любов. Ваші реакції — сором, страх, невпевненість — це захисні механізми, які колись рятували вас, але зараз стримують. І вже той факт, що ви пишете, розмірковуєте, шукаєте вихід — означає, що ви повертаєте собі себе.
Ось кілька рекомендацій, які допоможуть зміцнитися та відгородити себе:
👉 Встановіть ваші межі і дотримуйтеся їх. Наприклад: «Я не розмовляю, коли починається крик», «Я не приймаю «металобрухт», не запрошений — я не буду здаватися вам вдячною». Не пояснюйте, просто після порушення кордонів – відійдіть або припиніть діалог.
👉 Повторюйте свої межі спокійно, без агресії. Якщо дід кричить — ви кажете чітко: «Я не спілкуюся в такому тоні» — і йдете в інший простір. За потреби можна заздалегідь обдумати «стратегію виходу» або сказати, що передзвоните пізніше.
👉 Обмежуйте або контролюйте контакти. Якщо приниження — щодня, дозвольте собі менше часу з ним. Це створює власний простір психічного спокою.
👉 Розвивайте внутрішню опору на власні кордони. Кожного разу, коли ви відчуваєте сором або невпевненість, запитайте себе: «Чиїм голосом це? Чи це моя думка?». Це допомагає відрізнити своє «я» від впливу токсичного оточення.
👉 Залучайте підтримку і захист емоційно. Якщо бабусю принижують — ви маєте право вийти з кімнати разом з нею або залишити її там, де чутно менше. Якщо є можливість — залучайте ще когось із родини або друзів, хто може підтримати вас — це полегшує стрес.
👉 Відновлюйте себе через радість. Малювання, читання, листування — не мають бути «дитячими». Це ваш спосіб почути себе, повернути радість і стрес-ресурси. Виділяйте час щодня.
👉 Зверніться до психолога, який розуміється на емоційному насильстві. Навіть після негативного досвіду 4 роки тому — ви можете обрати іншого фахівця, з яким будете почувати себе в безпеці. Почніть з коротких онлайн-сесій, з чіткою домовленістю про ваш комфорт.
👉 Працюйте над довірою до себе у нових стосунках. Знайомства, діалоги — робіть невеликими кроками. Дозвольте собі спостерігати за реакцією чоловіка на твою особистість: чи він приймає, чи вимагає мовчання. І якщо раптом вас принижують — ви маєте право просто завершити бесіду.
Ці кроки — не миттєві, але дуже важливі. Кожен з них — маленька перемога над колишнім досвідом. Ви маєте право на повагу, на простір власних меж, на голос і радість. І бабуся теж. І нехай іноді це дається важче, але навіть один чіткий «ні» у відповідь на приниження — вже зміна. Це прояв вашої сили.
Пам’ятайте: ви не самотні, навіть якщо зараз так здається. Пишіть, робіть наступний крок — я тут, за кожним словом, з повагою, вірою у вас і підтримкою. 🌿